frågesvar

har du någon favoritbok?
jag hade älskat "the history of love" om jag hade tagit tag i mitt läshuvud och läst ut den någongång. annars tycker jag hemskt mycket om en bok som heter "grab on to me tightly as if i knew the way" av bryan charles!

hur ser en vanlig dag ut för dig?
vaknar lite för sent - fixar & äter frukost - klär på mig - åker pyttelite skolbuss - går i skolan - äter lunch - går i skolan - åker hem - lagar & äter mat - pluggar - tar en tupplur - kollar tv - äter apelsin - pluggar - tränar på att gå ner i spagat - borstar tänder - somnar

vem är du kär i?
just nu är jag kär i vårsolen.

bästa formen? (som i trianglar och sånt alltså)
det finns så många fyrkantiga saker som är bra: skrivböcker, sängar, tavlor, fönster och kylskåp.

favoritlåt? vilken är din absoluta favoritlåt?


vad har du för tips till flickor (eller pojkar) som hemskt, hemskt gärna skulle vilja lära sig sy men som så fort de sätter sig vid symaskinen blir arga för att ingenting går som de vill?
först och främst tror jag på det här med att övning ger färdighet; att sy-sy-sy så mycket man bara kan!! köp tyger på loppis så kostar det inte så mycket om varannan kjol blir värdelös.

var kommer man kunna köpa dina underkläder?
på tradera! här klickar man.

vilken skola går du på?
i västkustbyn båstad ligger apelrydsskolan där jag läser samhälle med inriktning textil/design. man kan läsa om ungefär allting på hemsidan! annars är det alltid fritt fram att fråga mig! enklast är det att skicka ett mail till [email protected]

vad har du för sommarplaner?
"sommaren" börjar alltid på siesta!! sedan har jag bestämt mig för att jobba mindre och sy mer i år vilket känns fantastiskt. förhoppningsvis kommer jag kunna ta emot lite beställningar och sy någonslags kollektion. dessutom ska jag försöka hinna med åtminstone en festival till samt en svensk roadtrip i slutet av sommaren!

vilken stad växte du upp i?
i en liten alla-känner-alla-by vid namn vankiva utanför hässleholm. halvvägs in i sjätteklass bestämde vi i familjen oss för att det var dags för lite förändringar och flyttade till vår sommarstuga i åhus!

väljer du bok efter omslag?
nästan alltid.

har du några syskon? berätta om dem/den isf.
summasummarum har jag tre syskon i diverse äldre åldrar. yngsta storebrodern heter robin och är tjugosex år gammal. han är bra på bjuda på lördagsloppisar, pizza, amerikanska komedier och hårda kramar. eftersom det är minst åldersskillnad mellan oss så har vi mest gemensamt! sedan har vi teddy som fyllde 30 i somras. han tycker om att bygga på sitt hus och han är en fantastisk kock! dessutom har han bra smak då det gäller inredning och mode! sist men inte minst har vi malin som jag faktiskt inte riktigt vet hur gammal hon är för hon ser yngre ut än hon är. hon är den bästa bullbakerskan jag vet!!

har du något jobb?
javisst! förra våren började jag på ett lunchcafé i kristianstad som heter zekes. där jobbade jag i somras, under vissa hösthelger samt i julas. nu är det en hektisk vår så jag hinner inte riktigt med, men i sommar ska jag jobba där igen!!

favoritämne i skolan? teoretiska då, typ matte, engelska osv.
ibland svenska och ibland matte. svenska för att det är kreativt och matte för att det är logiskt.

betalade du din dator själv? eller fick du den av din pappa?
haha så knäpp fråga.

vad har du för kamera?
till bloggen fotar jag oftast med min dators webkamera, men annars har jag en panasonic lumix dmc-fz8.

hur hittar man de finaste plaggen på secondhandaffärer och loppisar?
när jag går in i en 2handsbutik går jag oftast efter specifika mönster, färger eller material. man utvecklar liksom ett visst seende för att hitta sådant man tycker om! på endagars loppisar som idrottsföreningar & liknande anordnar så brukar man kunna köpa en påse fylld med kläder för 20 spänn och då kan man helt klart kosta på sig några misstag!

vad väger du?
sisådär 53-54 kilo.

har du långa ögonfransar?
inte särskilt, men jag brukar inte tänka så mycket på det.

tycker du om att cykla?
haha. jag och cyklar går inte riktigt ihop faktiskt. en gång när jag hade min vän på pakethållaren så trillade vi kanske tre gånger eller så, sedan ringde hon sin pojkvän så cyklade han och mötte oss så att han kunde skjutsa istället. en grej kan vara att jag verkligen inte kan cykla långsamt! när jag cyklar så cyklar jag alltid det snabbaste jag kan.

har du varit utomlands med vänner någon gång? hur var det?
när vi var på skolresan i prag så åkte jag ju liksom med klassen och det är hittintills mitt livs roligaste resa!! annars följde min bästa vän med när vi åkte till thailand för kanske fem år sedan. det var också roligt!

hur känns det att vara kär? överdriv inte.
ibland tänker jag att jag knappt minns. jag är inte en sådan som faller handlöst för var & varannan pojke, hur hårt jag än önskar det, nästan så att jag får slå lite på mig själv & skrika inåt; "men dumma-dumma hjärta känn någonting då!! han är ju jättefin!!".
men så som jag minns det från den gången jag faktiskt var kär så var det som om man kände sig helt trygg tillsammans med honom, samtidigt som kroppen skickade ut överdoser av adrenalin varje gång han log.

hur tycker du man ska tänka för att vågavågavåga fråga den där pojken om kan kan tänka sig att gå en promenad?
man ska tänka "vem bryr sig om hundra år?". och om han skulle säga "tack men nej tack" är det knappast något man deppar över när man är gammal och glad. om man däremot aldrig frågar kommer man kanske tänka "varför vågade jag aldrig prata med den där rara pågen egentligen?

vad gör du när du känner dig vidrigt äcklig? när du bara vill ligga i ett mörkt rum veckor i sträck och aldrig mer yttra ett ord? om du har känt så någongång.
när jag gick på högstadiet kände jag så nästan alltid & ibland blev det så att jag helt enkelt inte orkar gå upp ur sängen, vilket jag nu i efterhand kan ångra. istället önskar jag att jag hade kunnat skita i vad alla tänkte & tyckte och bara rest mig upp! såklart känner jag fortfarande så ibland, fast skillnaden är nu att jag kan kontrollera mitt beteende på ett helt annat sätt än jag kunde förr. nästan som om jag satt med facit i hand kan jag intala mig själv att "du vet ändå att allting blir bättre sedan!". för det blir det!! om man däremot tillåter sig själv att ligga kvar & ruttna blir man bara ledsnare och ledsnare. så mitt bästa knep är väl helt enkelt att gråta brett & skrika högt men göra sig själv en tjänst genom att faktiskt ta sig själv i kragen!

skulle du kunna tänka dig att sticka fler sjömanshalsdukar & sälja? i så fall står jag först i kön.
åh! ni är så många som vill ha och jag önskar att jag kunde sticka supersnabbt men jag har tyvärr inte så mycket tid!

den klassiska "ha, vara eller döda" ska nu besvaras av dig. jag skriver tre personer, en av dem ska du vara, en av dem ska du döda och en av dem ska du ligga med. emil jensen, håkan hellström och jens lekman.
oh herregud. jag vill ju ligga med allesammans!! haha. men jag vill ju helt klart vara herr jensen för han är den klokaste & bästa människan jag känner till. sedan tror jag faktiskt att jens lekman är grym i sängen!! om jag sedan dödar håkan så förväntar jag mig ungefär att det blir som med jesus och han kan frambringa en sprillans ny religion.

vilken tycker du är människans vackraste kroppsdel?
munnen; för med den kan man prata, skratta och le.

vilken är din favoritfilmreplik och varför?
jag kan inte komma på någon enstaka replik såhär på rak arm, men det här är den bästa filmscenen jag vet:



har du facebook, och i sådana fall: är du med i mängder av märkliga facebookgrupper (typ: "i hate it when my milkshake brings all the boys to the yard" eller "the harry potter movies are a bit unrealistic, i mean, a redhead with 2 friends?")?
äh, jag är rätt krass på facebook men på tal om harry potter är jag med i "vi som inte fick brevet när vi fyllde 11" och den tycker jag är fin!!

vart på kroppen älskar du att bli kysst och varför?
precis där det bli hals efter käkbenets yttre spets. ungefär fyra centimeter nedanför örsnibben! då känns det nämligen som om hela min ryggrad förvandlas till bubblande sockerdricka.

finns det någon klädstil du tycker är riktigt rysligt ful?
mycket är riktigt fult men som då är så roligt så att man kan skratta åt det. kanske det värsta jag vet är om man träffar ett kompisgäng där alla har mörkblåa stuprörsjeans, randiga h&m tröjor och långt hår. så tråkigt & ooriginellt!!

vart i hela världen skulle du vilja bo och varför?
allra helst skulle jag vilja bo i en vindsvåningsateljé i barcelona för där är det aldrig riktigt vinter, pojkarna har bruna ögon & lockigt hår, man pratar spanska, dricker cava och det är levande statyer på la rambla.

vad anser du om dagens sjukliga kroppsideal?
att det är dumt i huvudet! sjävklart ska det finnas modeller som är smala, men det borde faktiskt vara variation som kunde representera vår mångfald. det finns så vansinnigt vackra människor i världen och det är tråkigt att man i en tidning bara får se ett slags utseende!

vilket ordspråk står du främst för?
"the heart wants what the heart wants"

vad tycker du är roligt att läsa/se i bloggar?
topp tre bästa bloggsaker som jag tycker om i andras bloggar & försöker åstadkomma i min egen är; dagens outfit, kloka saker angående livet, döden & kärleken och kreativa påhitt!

om du skulle beskriva dig själv som en seriefigur (disney eller nåt annat) vem skulle du vara?
på den här lite kluriga frågan tog jag en livlina och frågade en vän som rättså snabbt svarade pippi. jag vet inte ifall hon gills som seriefigur, men eftersom hon numera även finns i tecknad version så kan jag väl kanske komma undan ändå. men hon är väl ganska lagom kavat & spillevinkig & så.

har du några tips när det gäller att göra eget mönster till kläder?
rita av från redan befintliga plagg som man tycker om! börja med att göra enklare saker såsom kjolar & klänningar innan man avancerar vidare. sedan tror jag kanske att det är bra att gå en skola eller en kurs där man läser mönsterkonstruktion!!

varför kommer man annars på frågor man vill ställa, men knappt något när det är frågestund?
för att hjärnan glömmer bort saker snabbare än vinden!

när är du som lyckligast, fina?
när det är en lagom solig dag då stereon spelar håkan hellström och jag har mina finaste människor omkring mig. mer än så behövs inte!
berätta lite fint om hur det är att leva med kompisar!
allting är så fint så att jag knappt vet var jag ska börja. vi har stå-på-händer-tävling mot ena vardagsrumsväggen och anna uppfann en utmaning som går ut på att man ska krypa från ena sidan till den andra på soffans överkant utan att trilla ner. ni kan aldrig-aldrig förstå hur svårt det är!!! alla tre har ju vars ett rum, men oftast sitter vi faktiskt i samlad trupp i vardagsrummet för vi funkar kanske ändå bäst i varandras närvaro.

om du skulle få en söt liten bebis, vad skulle den heta då?
elsa eller ivar.

tre saker på insidan respektive utsidan som en pojke gärna ska ha för att du ska falla?
insidan: trygg, social och veta vad han vill. utsidan: vackert leende, fint hår också ska han helst vara lååång.

vara lycklig ibland eller glad ofta?
både och!!

läser du någon bok just nu?
str:s körkortsbok och mönsterkonstruktionsboken.

har du någon favorittidning/magazine?
nej knappast. jag läser min hyresvärds tidning och ibland även kristianstadsbladet.

om det inte fanns några måsten, vad skulle du då helst göra imorgon?
isåfall hade jag ätit långfrukost och sytt!! också hade jag anordnat temafest hela natten lång för mina vänner för jag saknar allihopa så ont-i-hjärtat-mycket.
i julas lade du upp ett klipp (minns inte alls vilket) i svartvitt där du filmar dig själv i spegeln och det ser ut som att du gör det med en systemkamera. har du en så spexig man också kan filma med och vad är det för modell isåfall?
kameran sägs vara ett mellanting mellan systemkamera och eh, inte-systemkamera. den heter panasonic lumix dmc-fz8 och är helt okej för en sådan som mig som inte orkar med massa tekniska inställningar!

vilket bildredigeringsprogram använder du nu när du har en mac?
alla macdatorer levereras ju med i-photo vilket är så himla bra för det är busenkelt & bra så man knappt behöver tänka!!

dina lite äldre inlägg från några somrar sen är fyllda med vackra "dis"-aktiga bilder av dig, helt pastelliga och ljuva. hur har dom redigerats?
en gång för längesedan gjorde jag faktiskt ett inlägg om det där. det kan man läsa här! annars är nog det bästa att bara prova sig fram & se hur tusan det blir.

har du några förebilder?
ofta faller man väl för säregna egenskaper hos människor som man mer än gärna tar åt sig. man plockar lite klokt här och lite vist där.

vad planerar du att bli (yrke)?
först & främst kläddesigner! sedan får vi se om jag hinner med några fler.

är det roligt i din skola?
såklart är det tråkigt med sådana ämnen som man inte är särskilt förtjust i typ historia, naturkunskap osv. men annars är det faktiskt sinnessjukt bra med fina miljöer, god mat, inspirerande lärare & fantastiska människor!

var har du för stilikoner?
åh. jag är väl helt enkelt inte en sådan som blir helt insnöad på en enda person! man plockar lite här & lite där så blir allting frid & fröjd.

har du några loppistips?
amen visst! en dag snart ska jag ta mig i kragen och sammanställa någonslags guide över de loppisar som jag gillar.

längtar du efter kärlek?
egentligen har man ju så mycket kärlek runt omkring sig som mestadels glöms bort & därmed inte uppskattas så högt som den borde! men såklart vore det fint att ha en pojkhand att hålla hårt-hårt.

tränar du något?
mina sambos & jag försöker vara aktiva i friskis & svettis, vilket, åtminstone för mig, oftast går sisådär. men i vår vill jag gå morgonpromenader längs havet & dansa knäppa danser!

vad äter du helst, chips eller godis?
godis som är så surt att tungan kryper ihop och munnen känns uppfrätt dagen efter.

har du något plagg du just nu skulle vilja ha, i så fall - vilket?
en blommig klänning som är sådär helt perfekt som man kan ha varje dag plus en nätt kavaj i lite kraftigare ulltyg.
jag tycker du alltid verkar vara så glad, i alla fall via bloggen, hur tänker du? tips på hur man blir positivare?
man gör saker som man tycker är kul såsom att sy, också umgås man bara med folk som plockar fram ens bästa sidor och får en att må bra. ibland om man är ledsen så får man bara bestämma sig för att vara glad och försöka plocka fram saker med en själv eller i ens gråa vardag som är speciellt fantastiska.

hur många håkan hellström konserter har du varit på? vilken var den bästa? och är du pepp på hans nya album?
jag har kanske varit på fyra håkankonserter och alla var varit fina, men finast var nog ändå när jag såg honom för allra första gången i mitt liv på liseberg för snart fem år sedan. då stod vi nästan längst fram & mitt lilla tonårshjärta har knappt aldrig klappat så hårt. jag bara tänkte "det här är det finaste jag varit med om." självklart är jag superpepp på hans nya skiva för man vet aldrig vad han trixat ihop den här gången men man vet ändå att man kommer älska det.

vad gör du när allt känns dumt och fult?
gråter lite & gömmer mig i min säng eller skriker "ALLT KÄNNS DUMT OCH FULT" till någon. sedan är det oftast ur världen.

har du tänkt på hur många lustiga ord det finns i ansiktet? öronsnibb, nästipp, mungipa, ögonlock, ögonvrå, tungspets och sånt.
nej inte riktigt men det är ju gulligt.

är du kär?
nixnej.

vad har du för laster?
bita på naglarna tills det inte finns något mer att bita på.

vart kommer du ifrån?
när jag var liten bodde vi i ett gult tegelhus med världens bästa spela-fotboll-tomt i en liten by vid namn vankiva utanför hässleholm.

hur gammal är du?
just nu är jag sjutton, men om bara lite-lite mer än en månad fyller jag arton & jag längtar nästan ihjäl mig såklart.

vem är din favorit i beatles?
inte direkt någon, för jag är inte så insats & även ifall jag droppade något namn så hade jag inte haft någon bra anledning till varför. jag gillar mest håkan hellström.

hur kan du vara så himla söt?
för både mamma & pappa är så gulligulliga och jag har ju ärvt deras gener.
tycker du om digestivekex?
ja! allra helst med brieost och honung.

någon okänd blogg som alla borde läsa för att den är så fantastiskt fin?
min vän greta har en fin en.

vilken är din favoritfärg?

är det snö hos er?
nej nu kommer våren,

Kommentarer
Postat av: sofie

svar: Jag tror att de kostade cirka 126kr men jag kommer nog inte att komma dit igen den här veckan :/ Jag har bestämt mig för att inte jobba de sista fyra dagarna jag är här. Du får komma hem till oss och pröva dem ;) Magneten är bäst!

2010-03-29 @ 19:17:35
URL: http://flowerkid.webblogg.se/
Postat av: g

oj. vad förvånad och glad jag blev utav att bläddra förbi självaste mig själv, hmm.

dududu! vi måste träffa innan skolstart och ta en bild eller två på dig och en av mina t-shirtar.

puss <3

2010-03-30 @ 22:33:05
URL: http://sjupunktre.blogg.se/
Postat av: Karin

"vem bryr sig om hundra år?" är från och med nu mitt nya motto. och garden state är så fin och har kanske filmhistoriens bästa soundtrack.

2010-04-01 @ 11:30:35
URL: http://oktoberfrosten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0