apelrydsskolan del ett; leva & bo

ni är många som undrar om skolan jag går på och hur det är där, så nu tänkte jag att vi tar allting från början till nästan-slut. för riktigt slut är det som tur är inte förrän nästa sommar.




apelrydsskolan ligger cirka fem minuters bilfärd utanför centrala båstad. skolan ser knappt ut som en skola; liknar snarare en tjusig herrgård med tillhörande bästa utsikt. bara en sån sak att vi har fullfjädrad havsutsikt från vårt klassrum.



när man går första ring på min skola så bor man oftast inackorderad på skolans internat eftersom de allra flesta studenter inte alls bor i närheten. internattiden är alldeles-alldeles-alldeles fantastisk, vilket man tyvärr knappt inser förrän man flyttat ut. varje dag blir man serverad frukost, lunch, middag och kvällsfika på tider som helt plötsligt är viktigaste kom-ihåget i ens liv. bästa stunden på dagen är kvällsfikan som består av vansinnigt goda mackor, överdosering av kaffe, de märkligaste samtalsämnena som ger en skrattkrampattacker och ibland får man chokladpudding. om solen skiner så kanske kocken bestämmer sig för att byta ut den egentliga lunchen mot korvgrillning på uteplatsen.



emellan mattiderna hinner man med att plugga, sy, träna på gymmet, gå till havet, kolla på teve eller något annat högst väsentligt. alla lektionssalar står öppna till tio-någonting så att man kan pyssla & fixa med sånt man vill. ifall någon fyller år så kan man ställa till med kalas i prinsessköket!


kanske den bästa saken med att bo på sin skola är att man under rasterna kan samlas inne på någons rum och kolla på senaste avsnittet av gossip girl. under vår internattid var det alltid marias och sofies rum som gällde. deras dörr var aldrig låst och ifall man gick dit låg det alltid en liten människohög i sängen och myste.



det finns så himla mycket fint att berätta om hur det är att bo på internat, och ifall ni har några konkreta frågor så är ni hemskt välkomna att ställa dem så lovar ja att besvara. men hursomhelst, en dag på våren måste man börja leta boende inför tvåan och då gör man bäst i att haffa någon vän som man kan tänka sig gå bra ihop med. sedan letar man febrilt på blocket, icas anslagstavla eller var som helst tills man hittar ett boende som känns rätt och sedan skriver man kontrakt med hyresvärden. vi hamnade i det här huset:



och plötsligt blev våra liv lite mer såhär:


 


att ha sitt lilla egna bo ger såklart oändligt mycket mer frihet än internatlivet gör, dock kommer det med tusen måsten om att laga mat, diska, städa, tvätta och sådana tråkigheter. egentligen är det som två helt skilda liv, och det är kanske det som jag tycker så himla mycket om. ingen dag tycks vara den andra lik och ens liv är lite hit och dit och det är ju smått fantastiskt.



i tvåan brukar det bli lite mer hemmafestligt, typ såhär:



i trean kommer det bli lite mer såhär;



...men mer än så vill jag inte avslöja förrän i augusti. ifall ni har några konkreta frågor så är det som sagt bara att fråga på! inom en snar framtid ska jag även försöka fixa ett inlägg som handlar om själva utbildningen jag går. på återseende!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Åh, tack för att du gjorde ett inlägg som detta. Jag är fylld av nostalgi för tillfället och jag längtar, längtar, längtar så mycket till på torsdag (22:e) då jag och några till från min musikalklass kommer och besöker skolan, eleverna, lärarna (<3!) och ser musikalen. Då hoppas jag att få hälsa på dig! :)



Åh, älskade Apelryd... Det är som du säger, man inser inte förrän internatåret är slut hur fantastiskt det var. Mmmmm, känner mig nöjd nu som faktiskt befann mig där i tre år.

2010-04-15 @ 00:08:41
URL: http://clapyourhands.blogg.se/
Postat av: sandra.

alltså. det här inlägget gjorde mig helt glad.

2010-04-15 @ 00:13:51
URL: http://rodeo.net/niotillfem
Postat av: Josefin

Vad mysigt det verkar. Och att du verkar ha hamnat på ett ställe som är bra för dig, en bra skola. Jag hade nästan glömt bort att sådana fanns.

2010-04-15 @ 08:15:47
URL: http://josefinklavus.blogspot.com
Postat av: malin

åh, vad fint allt verkar vara <3

2010-04-15 @ 10:43:25
URL: http://rumlan.blogspot.com
Postat av: Sofie

Åh Elin! Vilket fint inlägg. Det behövs nu när jag håller på att dö av allt som ska göras. Shit vad modernt ni ska bo i trean! Jag skriver på mitt kontrakt på fredag :)

2010-04-15 @ 11:22:24
URL: http://flowerkid.webblogg.se/
Postat av: Rebecca

gud vad glad jag blev av detta inlägget! jag längtarlängtar tills jag ska börja där! ska bli så kul! du får gärna lägga in många fler inlägg som detta :)

ha det bra!

2010-04-15 @ 19:13:38
Postat av: Rebecka

Så himla himla himla fint! Någon gång skulle jag vilja bo på internat (fastän jag är vuxen nu och slutade gymnasiet för ett år sen, men på folkhögskola kanske?).

2010-04-15 @ 20:04:04
URL: http://stormsvala.blogspot.com
Postat av: ebba

fyfan vad härligt.

2010-04-15 @ 21:52:48
Postat av: Linda

men åh vad underbart det verkar! Vad är det för skola egentligen? Verkar helmysig!

2010-04-16 @ 20:26:17
URL: http://rosettflickan.blogspot.com
Postat av: Emma

Åhh Apelryd är en helt fantastisk skola! En av de bästa skolorna som finns trots att jag bara gick där några månader. Maten var helt underbar... Lärarna lika så... Fortsätt gärna berätta mer om ditt liv där! :)



Ha det fint!

2010-04-21 @ 14:20:07
URL: http://emazogoestheworld.blogg.se/
Postat av: Hej,

Skall dit i framtiden. Vilket är rum 23?

2010-05-03 @ 16:20:53
Postat av: Ida

Åh!vad mysigt!:) snart börjar jag på den skolan!:) när du bodde på

Internatet delade du rum med ngn eller var du sj?:)

2012-07-15 @ 17:46:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0